بسم الله الرحمن الرحیم و صل الله علی محمد و آله و ذریته

تحفةالزهراء سلام الله علیها

اشعار توحیدی و اهلبیتی ع

بایگانی

یا قاسم ابن الحسن ع************مخمس به غزل حافظ

پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱ ق.ظ

 یا قاسم ابن الحسن ع************مخمس به غزل حافظ


گفت قاسم که عمو گر نکنی امدادم

کیست غیر از تو در اینجا برسد فریادم

من به چوگان تو ای شاه سرم بنهادم

فاش میگویم و از گفتۀ خود دلشادم

بندۀ عشقم و از هر دو جهان آزادم

 

دلم از بهر شهادت بخدا در تکُ پوست

رخصتم گر دهد امروز عمویم چو نکوست

هر چه دارم به جهان در کنف همت اوست

نیست بر لوح دلم جز الف قامت دوست

چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم

 

چون غلامی به هواداری او سوی عراق

آمدم تا نکشم روی جهان بار فراق

ایدل امروز به فردا مفکن رو چو براق

طائر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق

که در این دامگه حادثه چون افتادم

 

به که گویم که کجا منزل و مأوایم بود

مجتبی شیفتۀ این قد رعنایم بود

خسرو تشنه لبان ساقی صهبایم بود

من ملک بودم و فردوس برین جایم بود

آدم آورد در این دیر خراب آبادم

 

گر تنم گوی شود از ره کین در گه تاخت

خوشدلم زان که چو بلبل به سرم نغمه نواخت

بهر پامال شدن روز ازل ما را ساخت

کوکب بخت مرا هیچ منجم نشناخت

یا رب از مادر گیتی به چه طالع زادم

 

گر بنوشم چو می صاف ز پیمانۀ عشق

مست گردم بروم جانب کاشانۀ عشق

گویم ای دوست منم بهر تو دیوانۀ عشق

تا شدم حلقه بگوش در میخانۀ عشق

هر دم از نو غمی آید به مبارکبادم

 

در ره دین خدا کشته شدن وه چه بجاست

آخرین منزل مقصود همین کرببلاست

خسرو تشنه لبان بی کس و یار و تنهاست

گر خورد خون دلم مردمک دیده رواست

که چرا دل به جگر گوشۀ مردم دادم

 

گفت کای سرور دین تشنه روم در لب حوض

نخورم آب بیاد تو عمو در لب حوض

گرچه حوران و جنان جمع شود در لب حوض

سایۀ طوبی و دلجوئی و حور و لب حوض

به هوای سر کوی تو برفت از یادم

 

ای سگ درگه قاسم چو توئی طالب اشک

شو تو "رونیزی" محزون به فغان از ره اشک

گو که عباس چه شد دست جدا چون شده مشک

پاک کن چهرۀ حافظ به سر زلف ز اشک

ورنه این سیل دمادم بکند بنیادم


 
التماس دعا - برای شادی روح شاعر مرحوم  صلوات

اللهم صل علی محمد و آله و ذریّته و عجل فرجهم و فرجنا بهم و احشرنا معهم

ذریّه یعنی = نسل، فرزندان، سُلاله، دودمان، احفاد....

 

  • ... دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی